Imens havnekontoret og det meste personale er sendt hjem på grund af corona-situationen, arbejder en lille gruppe havneassistenter for tiden på højtryk for at få sat lystbåde i vandet. Bookede søsætningstider er blevet rykket, og både, der skulle have været søsat i marts måned, er tilføjet den fyldte kalender. 

Arbejdet går planmæssigt med værnemidler, behørig afstand og god forståelse blandt lystbådeejerne for den aktuelle situation. 

Både som den svenske skærgårdskrydser Gøjen, spækhuggeren Aurora og sejlbåden AFGA er som andre lystbåde blevet søsat efter de sædvanlige rutiner som; afmontering af bådstativ, lidt hurtigttørrende pletmaling og sikker fragt ved hjælp af havnenes gigantiske hydrauliske bådtrailer med løftepuder – en Roodberg. Godt spændt for havnens traktor og ført af havneassistent Ole Thomsen, som rutineret og sikkert kører og bakker med Roodbergen.

Alt foregår efter indøvede rutiner med øje for, at Helsingør Nordhavn atter kan byde gæstesejlere velkommen.